Ieri, 2016. A2. Accident. 4 morți (deocamdată), 56 de răniți.
„Eram prima mașină. A venit cineva din spate și m-a lovit. Eram la volan, circulam pe banda doi. Se poate circula și pe banda întâi și pe banda doi. Nu eram staționat. Am redus viteza pentru că scria pe panourile alea să reducem viteza. Eu am redus viteza, îmi apăr viața mea. Nu aveam elev. Mergeam la Brăila la o pomană”, spune Ion Marin Tira, care este instructor auto.
August 2004. A2. Mare.
Am plecat spre Vama Veche, din București. Mi se înfundase filtrul de motorină fix la drumul cu pricina, așa că am mers cu viteza legală. Treceam pe banda a doua la fiecare depășire, apoi reveneam pe prima. Dacă era cineva pe banda a doua, chiar dacă prima era liberă, îi făceam tradiționalul „flash” și îmi făcea loc. Țin minte foarte bine drumul pentru că atunci a întrebat vărul meu dacă prima bandă e făcură pentru cei cu numere străine și a doua pentru cei cu numere de România, indiferent de viteza cu care se circula.
Septembrie 2012. M1, Ungaria. Noaptea.
Veneam în Germania, după vacanță. Se circula bine. Era noapte și strada (autostrada) destul de goală. Din varii motive, mai făceam câte o pauză. După fiecare pauză, aceeași mașină neagră cu numere de București era pe banda a doua, în condițiile în care prima bandă era liberă. Chiar mă întrebam cât de idiot poți fi să vezi că ești depășit pe banda întâi și să rămâi pe banda a doua, chiar dacă ai o viteză relativ mare. Câteodată îi făceam din faruri, se dădea pe banda întâi, ca să revină acolo după „depășirea” pe care o făceam.
E doar un exemplu, dar de obicei este un român cel care merge pe banda a doua, chiar dacă nu ar trebui să fie acolo. De parcă ar fi intervale de viteză în funcție de care trebuie să alegi banda pe care mergi.
Aprilie 2002 -> azi. Autostradă. Germania, Austria, Ungaria. Context general.
Se circulă pe banda întâi. Se depășește pe banda a doua. În cazul în care pe banda întâi se merge cu o viteză relativ mică (de obicei 100km/h, din cauza camioanelor), se circulă pe banda a doua. Dacă mai este și a treia sau a patra, pe acolo circulă cine merge considerabil mai repede sau depășește. Bineînțeles, povestea nu este valabilă când traficul este foarte aglomerat.
Azi. Eu.
Ca o concluzie personală, pot spune că în ultimii 14 ani am văzut foarte, dar foarte puține mașini care să nu aibă șofer român și care să fi fost pe banda a doua fără să aibă ce căuta acolo. Bineînțeles, românul a inventat autostrada încă de pe vremea lui Burebista și nu ar trebui să i se spună lui cum să conducă, pentru că el „știe”.
În cazul de față mă surprinde faptul că era un instructor auto cel ce a redus viteza pe banda a doua până la 30km/h. Printre primele lucruri pe care le-am învățat când am început să conduc (în cadrul școlii de șoferi) a fost că se circulă pe banda întâi. Banda a doua este pentru depășiri sau pentru când circuli mai repede decât cei de pe prima bandă. Banda a doua este „bandă de viteză”, cum am mai auzit pe unii spunând.
Mi-aș permite (de fapt chiar îmi permit) să reformulez spusele acestui „instructor”:
Eram prima mașină. A venit cineva din spate și m-a lovit. Eram la volan, circulam pe banda doi. Se poate circula și pe banda întâi și pe banda doi, mai ales când e banda ta; mi-a cumpărat-o mama când eram mai mic. De la mama am primit banda (am și o banderolă, e acasă, în dulap) și de la tata permisul. Nu eram staționat, circulam pe banda doi, cu jumătate din viteza pe care trebuie să o poată prinde un autoturism pentru a putea circula pe autostradă. Eram pe banda doi, cea de viteză și asta înseamnă că sunt deschizător de drumuri (de coloană); nimeni nu are voie să meargă mai repede. Eu am redus viteza, îmi apăr viața mea; nu și pe a altora, bineînțeles. Loganul meu este model BMW. Nu aveam elev și mergeam la Brăila la o pomană. Acum, datorată mie, o grămadă de oameni vor merge la pomană; deschizător de drumuri până la capăt!
Discover more from locul gândurilor mele
Subscribe to get the latest posts sent to your email.